W klubie Multi inspirujemy do wielojęzyczności
Jak wskazują najnowsze badania naukowe, opisane m.in. w B. Zurer Pearson „Wychowanie dziecka dwujęzycznego”, istnieją dwa najważniejsze czynniki wspierające wielojęzyczność u dzieci:
- ekspozycja językowa
- motywacja do nauki języka
Potwierdzają to również prawdziwe historie dwujęzycznych rodzin i dzieci.
Ekspozycji na język można dokonać na wiele sposobów. Najbardziej naturalną metodą jest rozmowa z dzieckiem w danym języku – im bardziej zróżnicowana, im więcej zabawy, tym lepiej. Ekspozycję można wzbogacić czytając książki, oglądając bajki, grając w gry w obcym języku – wszystko, co lubi dziecko. Bardzo skuteczne jest skojarzenie języka z osobami ważnymi dla dziecka – takimi jak ich babcia, ciocia, wujek, kuzyn, które mówią w innym języku. Kontakt z osobą, która jest ważna i lubiana przez dziecko, jest nie do przecenienia. Jak wskazują badania, liczba osób, posługujących się obcym językiem, z którymi dziecko ma kontakt, ma większy wpływ na poszerzanie słownictwa dziecka od tego, jak dużo czasu spędzi ono ucząc się obcego języka np. przebywając tylko z jednym z rodziców.
Zdarza się, że rodzina, która chce, aby dominującym językiem dziecka był np. włoski, nie ma kontaktu z włoskimi krewnymi, a tylko jeden rodzic jest Włochem. Co mogą wówczas zrobić? Mogą zatrudnić nianię, au pair, mogą nawiązać kontakt z innymi rodzinami, w których dorośli i dzieci mówią danym językiem. Takie spotkania są niezwykle stymulujące.
Motywacja do nauki języka jest naturalna dla małego dziecka do około 3 roku życia, jeżeli ten język jest częścią jego otoczenia. Dziecko w wieku 3-4 lat, może wybierać język, który jest mu najbliższy (najłatwiejszy) i odmówić mówienia w języku „mniej atrakcyjnym”. Jednak, mając 7-10 lat, dzieci wciąż mogą z łatwością zacząć lub kontynuować naukę następnego języka. Powinniśmy dbać o to, by „uczenie się” było pozytywne: dzięki zabawie z miłymi i ważnymi dla dziecka osobami. Starsze dzieci mogą nie mieć wystarczającej motywacji do nauki języka. Wówczas to rodzice mogą pokazać im korzyści płynące ze znajomości języka np. oglądając wspólnie filmy w języku obcym czy grając z dzieckiem w gry.
Nauka języków obcych jest ważna, tym bardziej istotna jest skuteczna i ciekawa forma jego przyswajania, która nie będzie budziła oporu w dziecku.
Wielojęzyczne kluby rodzinne działają poprzez: ekspozycję na język, budowanie motywacji i kontekstu społeczno-kulturowego danego języka. Dziecko ma możliwość zanurzenia się w języku, zabawy w pozytywnej atmosferze z dorosłymi lub dziećmi mówiącymi obcym językiem.