W klubie Multi inspirujemy do wielojęzyczności 

W klubie Multi inspirujemy do wielojęzyczności 

Jak wskazują najnowsze badania naukowe, opisane m.in. w  B. Zurer Pearson „Wychowanie dziecka dwujęzycznego”, istnieją dwa najważniejsze czynniki wspierające wielojęzyczność u dzieci:

  1. ekspozycja językowa
  2. motywacja do nauki języka

Potwierdzają to  również  prawdziwe historie dwujęzycznych rodzin i dzieci.

Ekspozycji na język można dokonać na wiele sposobów. Najbardziej naturalną metodą jest rozmowa z dzieckiem w danym języku – im bardziej zróżnicowana, im więcej zabawy, tym lepiej. Ekspozycję można wzbogacić czytając książki, oglądając bajki, grając w gry w obcym  języku – wszystko, co lubi dziecko. Bardzo skuteczne jest skojarzenie języka z osobami ważnymi dla dziecka –  takimi jak ich babcia, ciocia, wujek, kuzyn, które mówią w innym języku. Kontakt z osobą, która jest ważna i lubiana przez dziecko, jest nie do przecenienia.  Jak wskazują badania, liczba osób, posługujących się obcym językiem, z którymi dziecko ma kontakt, ma większy wpływ na poszerzanie słownictwa dziecka od tego, jak dużo czasu spędzi ono ucząc się obcego języka np. przebywając tylko z jednym z rodziców.

Zdarza się, że rodzina, która chce, aby dominującym językiem dziecka był np. włoski, nie ma kontaktu z włoskimi krewnymi, a tylko jeden rodzic jest Włochem. Co mogą wówczas zrobić?  Mogą  zatrudnić  nianię, au pair, mogą nawiązać kontakt z innymi rodzinami, w których dorośli i dzieci mówią danym językiem. Takie spotkania są niezwykle stymulujące.

Motywacja do nauki języka jest naturalna dla małego dziecka do około 3 roku życia, jeżeli ten język jest częścią jego otoczenia.  Dziecko w wieku 3-4 lat, może wybierać język, który jest mu najbliższy (najłatwiejszy) i odmówić mówienia w języku „mniej atrakcyjnym”. Jednak, mając 7-10 lat, dzieci wciąż mogą z łatwością zacząć lub kontynuować naukę następnego języka. Powinniśmy dbać o to, by „uczenie się”  było pozytywne: dzięki zabawie z miłymi  i ważnymi dla dziecka osobami. Starsze dzieci mogą nie mieć wystarczającej motywacji do nauki języka. Wówczas to rodzice mogą pokazać im korzyści płynące ze znajomości języka np. oglądając wspólnie  filmy w języku obcym czy grając z dzieckiem w gry.

Nauka języków obcych jest ważna, tym bardziej istotna jest skuteczna i ciekawa forma jego przyswajania, która nie będzie budziła oporu w dziecku.

Wielojęzyczne kluby rodzinne działają poprzez:  ekspozycję na język, budowanie motywacji i  kontekstu społeczno-kulturowego danego języka. Dziecko ma możliwość zanurzenia się w języku, zabawy w pozytywnej atmosferze z dorosłymi lub dziećmi mówiącymi obcym językiem.