Psychological Resilience for Parents

Bądź bardziej odporny i wydajny w swojej rodzicielskiej roli

ERASMUS+ KA2 – partnerstwa strategiczne na rzecz innowacji
Projekt realizujemy przez 30 miesięcy: od 01.12.2020 do 31.05.2023

O projekcie

Projekt “Odporność psychiczna dla rodziców” buduje kompetencje rodziców, tak aby byli bardziej odporni i wydajni w swojej rodzicielskiej roli. W ramach partnerstwa zostaną opracowane materiały edukacyjne, dzięki którym praca nad odpornością będzie inspirująca i wpłynie na rodziców w całej Europie i poza nią.

W ramach projektu powstanie:

  1. Podręcznik “Odporność dla rodziców”
  2. Ćwiczenia i narzędzia dla rodziców do pracy nad sobą i z dziećmi
  3. Multimedialna platforma “Odporni Rodzice” zawierająca wszystkie materiały projektowe, filmy, webinary, inspirujące historie itp.

(..) Najbardziej odkrywcze <dla mnie podczas tej rozmowy> jest to, że odporność psychiczna jest podstawą. I dzieci – ich odporność psychiczna zależy od naszej. Z pustego to i Salomon nie naleje. To podstawa wychowania, musimy mieć sami siłę i odporność. Odporność to dojrzałość psychiczna.

Rozpoznania potrzeb rodziców w kwestii odporności psychicznej - badanie jakościowe

marzec - kwiecień 2021, Polska, Kraków

Materiały Edukacyjne

Referencje

„Materiały, które trzymam w ręku to ogrom praktycznej wiedzy, którą mam poczucie powinniśmy wszyscy posiąść (oczywiście stopniowo) już na etapie przedszkola i szkoły podstawowej. Jak dbać o siebie, jak zauważać, że jest mi źle, niewygodnie, że zaraz wybuchnę? Jak rozładować napięcie, jak konstruktywnie się komunikować, by wyrazić to, o co mi faktycznie chodzi? To takie oczywiste, a jednocześnie dla wielu z nas wydaje się to tajemną i trudno dostępną wiedzą. Dobrze, że powstają materiały, miejsca, warsztaty, ćwiczenia, które uczą nas jak lepiej radzić sobie z sobą, a przy okazji z innymi. Jestem bardzo wdzięczna za te materiały i mam nadzieję, że wielu rodzicom, tak jak i mnie pomogą one w okiełznaniu rodzinnej codzienności.” 

Karolina Gruza – mama kilkuletniego synka

 

Korzyści z zapoznania się z materiałami:

  • Otrzymacie praktyczne wskazówki, ćwiczenia oraz wyjaśnienia czemu to działa – napisane przez praktyków! Otrzymacie poradnik prezentujący różne podejścia odnośnie odporności psychicznej dla rodziców z około 50 ćwiczeniami, które możecie wykonywać samodzielnie lub we współpracy z inną osobą np. przyjacielem, partnerem.
  • Poznacie unikalne wieloaspektowe podejście do dbania o siebie! Przedstawimy Wam aż 9 różnych koncepcji. Warto poznać kilka różnych opcji, a potem wybrać tę, która Wam najbardziej pasuje. Każdy z nas jest inny i na różnych etapach życia może potrzebować czegoś innego. Zwykle w programach na temat stresu lub odporności psychicznej przedstawia się 1, 2 lub maksymalnie 3 koncepcje. Tu będziecie mieli okazję poznać aż 9.
  • Możecie odnaleźć najlepszą dla siebie metodę i praktykę jak się regenerować! Nie będziemy Wam mówić, że metoda X lub Y  jest dla Was najlepsza. To Wy sami będziecie mogli spróbować wielu załączonych ćwiczeń, poczytać poradnik i wybrać najlepsze metody dla siebie.
  • Poznacie metody zweryfikowane naukowo! Wszystkie koncepcje, które są prezentowane w poradniku i na webinarach są zweryfikowane badawczo pod względem skuteczności w budowaniu odporności psychicznej, regulacji nastroju lub innego wpływu na dobrostan psychiczny i fizyczny. W materiałach znajdziecie bibliografię i wyniki badań.
  • Poznacie zasady, które pomogą Wam zbudować w sobie odporność psychiczną! W rozdziale “odporność psychiczna dla rodziców” możecie dowiedzieć się co to jest i na czym polega wypalenie rodzicielskie oraz jakie są podstawowe założenia w budowaniu własnej odporności i co oferują różne koncepcje opisane w pozostałych rozdziałach.

 

Będziecie mogli poznać i przećwiczyć aż 9 różnych koncepcji:

  • Neuronauka – czyli czego rodzic może się dowiedzieć o układzie nerwowym i jak on wpływa na jakość rodzicielstwa;
  • Samoregulacja – czyli jak zauważać stresory (to co Was stresuje) i jaką wybrać strategię by sobie z nimi lepiej radzić;
  • Psychologia pozytywna – czyli jak zauważać i budować swoje zasoby, dzięki którym możecie lepiej sobie poradzić z codziennym stresem;
  • Teoria więzi i Rodzicielstwo bliskości – czyli jak zadbać o relacje ze sobą i swoimi dziećmi by w codzienności odnajdywać więcej zrozumienia i łagodności;
  • Joga – czyli starożytna koncepcja i ćwiczenia, które pomagają odzyskiwać poczucie spokoju i lepiej poznać samego siebie;
  • Medytacja – starożytne i nowoczesne podejście do lepszego wglądu w siebie i odnajdywania poczucia spokoju;
  • Podejście poznawczo – behawioralne – jak zauważać i pracować nad przekonaniami, które mogą Was dodatkowo stresować;
  • Uważność/ Mindfulness – czyli ćwiczenia i praktyki pomagające w akceptacji myśli, uczuć, rzeczywistości etc co prowadzi do zmian w podejściu do nich;
  • Qigong – czyli starożytne ćwiczenia uwalniające od napięć, dodające energii, poprawiające koncentrację;

 

Partnerzy projektu

Fundacja Understanding pełni rolę lidera tego projektu, realizujemy go we współpracy z: