Opukaj stres i łap dobry humor

Nasze życie można w ostatnich latach przyrównać do autostrady – ciągły pośpiech, niekończąca się lista zadań i nieopuszczający nas stres. To sprawia, że dbanie o dobrostan psychiczny i fizyczny powinno być priorytetem każdego człowieka. A zwłaszcza… nauczyciela.

Zawód „nauczyciel” to wymagające i odpowiedzialne zadanie, które często wiąże się z ogromnym stresem i presją. Kluczowym więc będzie dbanie o swój dobry stan emocjonalny, fizyczny i psychiczny, by móc efektywnie realizować swoje zadania.

Jedną z metod, która może pomóc uzyskać równowagę w naszym życiu, jest Emocjonalna Technika Wolności, znana jako EFT lub tapping. To cenne narzędzie do radzenia sobie ze stresem, redukcji negatywnych emocji i poprawy samopoczucia.

Czym jest EFT?

Metoda ta jest znana od końca XX wieku. Jest wykorzystywana przez coachów, trenerów oraz psychologów i psychiatrów.

Tapping łączy elementy psychologii, medycyny energetycznej i terapii poznawczo-behawioralnej. Polega on na delikatnym stukaniu palcami w określone punkty energetyczne na ciele (meridiany). Sekwencja opukiwania – czubek głowy, brew, bok oka, pod okiem, pod nosem, broda, obojczyk, pod pachą i gamma – połączona jest z koncentracją na nurtującym nas problemie. Te mechaniczne uderzenia oddziaływują na system energetyczny oraz Autonomiczny Układ Nerwowy, jednocześnie wpływając na różne struktury mózgu. W ten sposób możemy dotrzeć do zablokowanych w ciele i układzie nerwowym trudnych emocji i je odblokować. A kiedy je w końcu uwolnimy, przywracamy swobodny przepływ i harmonię, czyli przywracamy organizm do równowagi. Opukiwanie można przyrównać do przeprogramowywania układu nerwowego poprzez warunkowanie.


Czy nauka wierzy w EFT?

Tak. 

Badania naukowe wykazują, że EFT może skutecznie zmniejszać poziom stresu i lęków (Feinstain, 2012). Bycie nauczycielem często wiąże się z sytuacjami stresowymi, np. przygotowanie lekcji, zarządzanie klasą, trudne rozmowy z uczniami czy rodzicami, troska o bezpieczeństwo, duży poziom odpowiedzialności, presja czasu. EFT może pomóc nauczycielom w redukcji stresu i lęków, związanych z tymi sytuacjami, poprzez skupienie się na konkretnych emocjach i jednoczesne opukiwanie odpowiednich punktów na ciele, co złagodzi doświadczane napięcie.

EFT umożliwia identyfikację i uwolnienie zablokowanych emocji, co prowadzi do większej swobody emocjonalnej i redukcji intensywności negatywnych emocji (Church i inni, 2013). Praca nauczyciela wywołuje szereg emocji, nie zawsze pozytywnych. Nagromadzone i nieprzepracowane stany, takie jak frustracja, złość czy zmartwienie, mogą stanowić przeszkodę w efektywnym nauczaniu i tworzeniu pozytywnego środowiska edukacyjnego. EFT może pomóc zidentyfikować te emocje, zrozumieć, jak wpływają na codzienną pracę i następnie uwolnić je, co prowadzi do większej równowagi i satysfakcji w pracy.

EFT wpływa na poprawę samopoczucia psychicznego poprzez redukcję objawów depresji u nauczycieli i podnosząc poziom energii (Brattberg, 2008). Praktykowanie EFT może przyczynić się do zwiększenia samoświadomości i dobrego samopoczucia nauczycieli poprzez świadomą obserwację swoich emocji i opukanie ich. Dzięki temu mogą odkrywać głębsze przyczyny swojego obniżonego samopoczucia i depresji. EFT pozwala na uczciwe spojrzenie na siebie, a tym samym może prowadzić do większej samoakceptacji i pozytywnego wzrostu samopoczucia.

EFT zmniejsza poziom wypalenia zawodowego. W 2015 roku 126 nauczycieli z 2 różnych szkół zostało podzielonych na 2 grupy. Wszyscy badani opukiwali stwierdzenia dotyczące wypalenia zawodowego i skupiali się na trudnych sytuacjach w szkole. Grupa badawcza opukiwała punkty akupunkturowe, a grupa kontrolna dowolne miejsca na ciele.

Grupa EFT uzyskała lepsze statystycznie wyniki w zakresie zmniejszenia wypalenia zawodowego: zmniejszyło się emocjonalne wyczerpanie, stopień depersonalizacji, a nauczyciele Ci mieli większe poczucie osobistych osiągnięć (Reynolds A. E., 2015).

EFT może poprawiać koncentrację i jasność umysłu. Nauczyciele muszą być skoncentrowani, by efektywnie przekazywać wiedzę i wspierać uczniów. Opukiwanie w połączeniu z pozytywnymi przekonaniami, może wzmacniać stan koncentracji i logiczne myślenie.

EFT pomaga w radzeniu sobie z trudnościami. W szkole zdarza się wiele trudnych sytuacji, np. spotkania z rodzicami, problemy emocjonalne uczniów, trudności w uczeniu się, w zachowaniu. Dzięki tappingowi nauczyciele mogą zwiększyć swoją empatię, być bardziej wyrozumiali i cierpliwi, co pozwoli im na efektywniejszą pracę z klasą. Mogą również przekazywać wiedzę o EFT uczniom.

Istnieje wiele dowodów naukowych na działanie tej metody. Dr Peta Stapleton wskazuje na ponad 100 (!) badań klinicznych, które potwierdzają działanie EFT. Stosowanie tappingu pozwala poczuć się lepiej ze sobą, być bardziej zadowolonym z życia, odkryć swój potencjał i doprowadzić do zmian których pragniemy.

Chcesz zmniejszyć swój poziom stresu? 😊 Zapisz się do projektu online „Dobrostan w szkole” – znajdziesz tam m. in. kurs z teorii poliwagalnej z artykułami, filmikami instruktażowymi i ćwiczeniami.

Zapraszamy!

Autor: Elżbieta Wasil


1. Feinstein, D. Acupoint stimulation in treating psychological disorders: Evidence of efficacy. „Review of General Psychology”, 16(4), 2012.
2. Church, D., et al., Psychological trauma symptom improvement in veterans using EFT (Emotional Freedom Techniques): A randomized controlled trial, „Journal of Science and Healing”, 9(3), 2013.
3. Brattberg G., Self-administered EFT (Emotional Freedom Techniques) in individuals with fibromyalgia: A randomized trial, „Energy Psychology: Theory, Research, and Treatment”, 1(1), 2018.
4. Stapleton P., EFT dla zdrowia.