Takie wnioski można wysnuć z Ogólnopolskiego badania dobrostanu zawodowego nauczycieli, przeprowadzonego w lutym i marcu 2023 r. przez portal Librus wśród 7100 polskich nauczycieli.
Co ciekawe – nie ma dużej różnicy między nauczycielami z różnymi stopniami awansu zawodowego, stażu pracy czy miejsca zamieszkania.
Dobrostan zawodowy nauczycieli jest jednym z filarów skutecznej edukacji. Poczucie skuteczności, zaangażowanie w pracę, a także poczucia jej sensu to jego składowe. Aż 92,2% badanych podkreśliło, że jest mocno zaangażowana w pracę.
Poniżej prezentujemy wyniki badania w formie grafu:
Jednak kolejne wyniki nie są już tak pozytywne. Najwyższy poziom złego samopoczucia nauczycieli wg badania dotyczy wyczerpania (67,5%), a dalej poczucia braku sensu własnej pracy (57,3%). 52,68% badanych odczuwa w pracy złe emocje, 42,3% ma problem z odczuwaną skutecznością, ok. 75% odczuwa stały stres (odpowiedzi często i czasem) w pracy.
A nauczyciel, który jest wypalony, bez poczucia sensu i wiary w możliwości motywowania uczniów – nie będzie w stanie efektywnie nauczać i wspomagać wychowania uczniów. Warto zaznaczyć, że nawet umiarkowany stres, ale odczuwany przez długi czas (dystres) powoduje konsekwencje fizyczne i psychiczne. A to codzienność nauczyciela w polskiej szkole.
Wyniki badań potwierdzają również słowa Anity Rucioch-Gołek, dyrektorki Szkoły Podstawowej w Zbąszyniu, która w czerwcu 2023 w „Głosie nauczycielskim” (GN nr 25-26 z 23-30 czerwca 2023) powiedziała: …o nasz dobrostan nie ma kto zadbać. Nie ma narzędzi, nie ma szkoleń, nie ma wsparcia systemowego. Wychodzi na to, że musimy sami o tym pomyśleć. Ale jak ma zadbać o swój dobrostan wypalony nauczyciel?
Badanie o stanie dobrostanu polskiego nauczyciela pokazuje, jak bardzo ta grupa potrzebuje wsparcia. Odpowiedzią może tu być pilotażowy projekt Fundacji Understanding – Dobrostan w szkole, w którym nauczyciele mogą wziąć udział w bezpłatnych szkoleniach stacjonarnych i online. Więcej informacji: Welfare at school – Fundacja Understanding